УЧАСТЬ В
ЄВХАРИСТІЙНІЙ ТРАПЕЗІТа
приведіть годоване теля і заріжте, і їжмо, веселімся. (Лк. 15, 23) Подібно до блудного сина і ми, повертаючись після блудного життя, знаходимо
Бога Отця, який чекає нас з любов'ю. Він поспішає до нас, обіймає, цілує нас.
Він вводить нас в Свій дім і пропонує нам небесну Трапезу. Він включає нас до
Свого Тіла і Крові. Він з'єднує нас з нашими співбратами. Православне Передання відстоює часте причащання Святих Христових Тайн. Те, що
ми спостерігаємо зараз, коли причащаються найбільше два-три рази на рік,
абсолютно неприпустиме і наносить шкоду тілу Церкви. Древні християни причащалися майже щодня. Святитель Василій Великий говорить
про те, що християни з його єпархії причащалися щонайменше чотири рази на
тиждень. Для них було незрозуміло, як можна бути на Божественній літургії і не
причащатися, якщо людина не є під епітимією. Якщо б наші духовні предки прийшли
в якийсь з нинішніх храмів і побачили би це небувале явище, вони були би сильно
вражені і здивовані. На кожній літургії готуються проскура і вино для Причастя, звершується
проскомидія. Ми призиваємо Бога, щоб Він перетворив хліб і вино в Тіло і Кров
Христові. Бог чує наші молитви. Святий Дух сходить, чудо відбувається. Господь
готує для нас Свою Трапезу, закликає взяти в ній участь: "Зі страхом Божим
і вірою приступіте", а ми все це відкидаємо, виходимо голодними,
насиченими лише дешевими виправданнями. "Хіба таким чином, - каже
святитель Іоан Златоуст, - ти не ображаєш Того, Хто тебе покликав?" В наш час, правда, боязко пробивається благословенне прагнення освічених
духівників і християн зруйнувати це дурне положення речей і повернутися до
традиції частого причащання Святих Тайн. Деякі з віруючих виправдовують своє ухиляння від Чаші тим, що перед причастям
потрібен тривалий піст. Ще одна крайність: ми рідко сповідаємося. Більшість чекають до двунадесятих
празників, тоді й суворіше до себе ставляться, намагаються нічого не упустити.
Однак це погано і для нас, і для духівника, який, з огляду на напруженість цих
днів через великий наплив бажаючих посповідатися, не може приділити належної уваги
кожному. І, звичайно, коли час підтискає, сердечне спілкування не виходить. Рецепти щодо термінів сповіді і причастя давати важко. В кожної людини свої
особливості, свої потреби, разом з духівником вона може знайти ту золоту
середину, яка особливо дорога в духовному житті. Але на чому ми повинні зосередити свою увагу – то це на тому, щоб ціле наше
життя було шляхом покаяння і було підготовкою до Святого Причастя. Щодня,
щогодини, щомиті ми повинні жити з почуттям покаяння і з нетерпінням очікувати
Божественної Євхаристії. Перебувати в такому настрої допомагає Правило до
Святого Причастя, яке добре б було читати не тільки напередодні причастя, але й
постійно. Ці прекрасні молитви настроять нас на покаяння, приготують до участі
в Таїнстві. Коли ми звикнемо до покаяного почуття, до частого Споживання
Пречистих Тайн, наше життя віднайде високий зміст, стане святом.
|