Осудження Давайте
зупинимося на другому страшному гріху, який особливо процвітає в
"християнському" суспільстві. Слово Ісуса Христа категоричне:
"Не судіть, щоб вас не судили" (Мт. 7, 1). Ми, однак, не втрачаємо нагоди, щоб осудити, забуваючи, що право судити має
тільки Бог. Тому осудження - це присвоєння собі влади Божої. Сьогодні увійшло в
моду постійно говорити про Антихриста. Майже всі ми приглядаємося до різних
проявів Антихриста в житті, шукаємо його слідів, турбуємося, вишукуємо способи
захисту, відзначаємо "ознаки" останніх часів та аналізуємо пророцтва
про майбутній його прихід; організовуємо обговорення на зборах; задумуємося над
тим, хто він, який він буде і т.д. Преподобний Анастасій Синаїт вирішує цю
проблему досить просто, промовляючи страшні слова: "Той, хто судить до
Пришестя Христового, і є антихрист, тому що він викрадає право Христа!" Наведемо приголомшливий приклад з "Добродіяння", який показує, що єдиний
випадок осудження може привести нас до суду, а відсутність його без труду
вводить в рай. "Поряд з одним старцем жив один брат, який не дбав про своє
монаше життя. Коли цьому братові прийшов час вмерти, до нього прийшли й інші
монахи. Один зі старців побачив зі здивуванням, що вмираючий радісний і
посміхається. Для настанови іншим старець запитав його: "Брате, ми знаємо,
що ти був особливо недбалий в своєму подвизі та боротьбі. Чому ж ти тепер, коли
готуєшся відійти, в такому радісному розположенні духу?" Монах же
відповів: "Ти, отче, правильно помітив. Однак, з того часу, як я став
монахом, не осудив жодної людини, ні на кого не тримав зла, а якщо сварився з
кимсь, то прагнув відразу ж примиритися. Отже, я збираюся сказати Богові:
"Господи, адже це Ти сказав: не засуджуйте, й не будете засуджені;
простіть, і вам проститься (Лк. 6, 37)". Тоді старець виголосив:
"Нехай буде мир Божий з тобою, чадо моє. Бо ти без труду одержав
спасіння".
|