Відсутність
любові та жорстокість Кожен
з цих гріхів по-своєму серйозний. Ми зупинимося на трьох з них, яким християни
не надають особливого значення. В переважної більшості людей є більш чи менш серйозні проблеми в особистих
взаєминах. Одного разу через незначні причини ми затіюємо сварку. Невинна фраза
або клаптик землі часто стають яблуком розбрату, через який ламається дружба,
розриваються сімейні узи. Егоїзм і зло нас поневолюють, і ми виявляємо
демонічну жорстокість, сатанинську впертість. Але багато з нас, приходячи до духівника,
сповідаються в незліченних незначних недоглядах і не вважають потрібним
сповідатися у відсутності любові і у власній жорстокості. Наприклад, в тому, що
припинили спілкування зі своїм братом, сусідом, приятелем, родичем, що навіть
не вітаємося з ними. А якщо навіть і сповідаємося в цьому, то - холодно і
стандартно, немов нічого надзвичайного не сталося. В більшості випадків тим
самим ми хочемо показати, наскільки інша людина не права, а ми праві. Духівники дуже часто стають свідками страшної ситуації: вони радять спробувати
примиритися з ближнім, якого той, хто сповідається, вважає своїм ворогом, а той
безсоромно відповідає: "Розмовляти я з ним не буду! Бачити його не хочу,
не бажаю, щоб він навіть на похорон мій приходив!" Хіба це сповідь? Хіба в подібних словах є хоч би тінь покаяння? І при цьому ми
вимагаємо, щоб духівник допустив нас до причастя Святих Тайн! Ця хвороба
ненависті така жахлива, що вимагає гарячої молитви. В Патерику є така розповідь: "Прийшли браття до авви Антонія і просять:
"Скажи нам, як спастися?" Старець відповідає: "Ви чули Писання?
Цього й достатньо вам". Вони своє: "Ми й від тебе, отче, хочемо
почути". Старець пояснює їм: "Євангеліє каже: Не противтеся
злому. Хто вдарить тебе в праву щоку, оберни до нього й другу. (Мт. 5, 39)".
Вони йому кажуть: "Не можемо цього зробити". Старець радить:
"Якщо ви не можете обернути й другої, то, хоча б, витерпіть (удар) в
одну". - "І цього не можемо". - "Якщо й цього не можете, то
не відплачуєте людині тим, що дістали". Браття зізнаються: "І цього
не можемо". Тоді старець каже своєму учневі: "Приготуй їм трохи
кашки, бо вони слабкі. Якщо ви одне не можете, а друге не хочете, то чим я вам
допоможу? Треба молитися!" Нарешті, не будемо забувати, що Сам Христос вважає гріх ворожнечі єдиною перешкодою
для причастя Святих Тайн: "Коли, отже, приносиш на жертовник дар твій
і там згадаєш, що твій брат має щось на тебе, зостав там перед жертовником твій
дар; піди, помирись перше з твоїм братом і тоді прийдеш і принесеш дар
твій." (Мт. 5, 23-24). Священномученик Косма Етолійський описує
характерну ситуацію: "Одного разу до мене прийшли сповідатися два
чоловіки, Петро та Павло. Петро каже мені: "Я, отче, з моменту свого
народження постив, завжди молився, подавав милостиню бідним, прикрашав монастирі,
церкви та багато іншого добра зробив, а ворога свого не прощаю". Я засудив
його до пекла, і якщо він вмре, щоб його не ховали, а викинули на дорогу на
поїдання псам. Павло розповів наступне: "Від самого народження я не зробив
нічого доброго, але вбив стільки-то людей, впадав в блуд зі стількома-то
жінками, вкрав стільки-то речей, спалював церкви, монастирі, до зла, яке
робилося в світі, був і я причетний, однак своєму ворогові я прощаю".
Дивіться, що я зробив. Я відразу обійняв його, поцілував і дозволив через три
дні причаститися. Добре я напоумив їх чи погано? Природно, ви хочете мене
засудити і сказати: "Петро зробив стільки добра і тільки за те, що він не
простив свого ворога, ти присудив його до пекла? А Павло вчинив стільки всього
жахливого, а за те, що він простив свого ворога, і ти його простив і дозволив
причаститися?" Так, браття мої, так я й зробив. Хочете зрозуміти, на кого
подібний Петро? Якщо в сто пудів борошна попаде трохи закваски, то вона здатна
заквасити все борошно. Так і все те добро, яке зробив Петро, через якусь
ворожнечу, яку він живив на ближнього, він зіпсував все своє добро і зробив
його отрутою диявола. Тому я його засудив до суду, щоб він горів завжди разом з
дияволом. А Павло? Його історія нагадує гору сухого льону, до якої піднесли запалену
свічку, і це невелике полум'я спалило цілу цю гору. Так і гріхи Павла - вони,
як гора льону, спалюються прощенням ворогові, тому я й відправив його в рай,
щоб він вічно радів" [Ця розповідь святого Косми описує не дійсно реальну
ситуацію, а є притчею, з допомогою якої підкреслюється небезпека гріха
ненависті до ближніх].
|