Книга
ІІІ Практичне
заохочення до духовного життя
Розділ двадцять перший: Про визнання власної немочі і про недолю цього життя
Слуга. Визнаю свою неправоту, визнаю перед тобою, Господи,
свою неміч.
Я постановляю собі мужньо триматися, але як тільки прийде невеличка спокуса,
тоді вже мені велика біда.
Нерідко це дуже благенька річ, з якої виходить велика спокуса.
І саме тоді, коли гадаю, що я вже в безпеці, оглянувшись навкруги, бачу,
що майже з ніг валюся від легкого подмуху спокуси..
Тому зглянься, Господи, на мою нікчемність і мою неміч, Тобі добре відому.
Змилуйся і витягни мене з болота, щоб я не застряг (Пс. 68,15) і не лишився
пропащий раз і назавжди.
Є одна річ, що мене раз у раз мучить і перед Тобою соромить, а саме, що
я такий слабкий і такий немічний, щоб противитися спокусам.
А хоч я намагаюся бути байдужим до них, та вже сам напад їх буває для мене
прикрий і тяжкий, а ще більше мені допекло день у день жити в боротьбі.
Тому так часто моя неміч нагадує про себе, бо гидкі думки завжди набагато
легше нападають на мене, ніж щезають.
О, всесильний Боже, ревний охоронцю вірних душ, зглянься на боротьбу і
біль Твого слуги і допомагай йому в усьому, до чого б він не взявся!
Зміцнюй мене небесною силою, щоб та стародавня людина, те нужденне тіло,
яке ще не підлягає духові як слід, не сміло верховодити: з ним треба буде
боротися, поки дихання мого в цьому бідолашному житті.
Ох, яке ж воно, це життя, коли в ньому не бракує ані журби, ані нестатків
та недоліків, коли всюди повно сітей і ворогів.
Лиш одна журба або спокуса минеться, зразу ж друга наступає; поки людина
намагається дати відсіч одній спокусі, як багато інших цілком несподівано
нападають на неї.
І як можна любити таке життя, коли в ньому стільки прикростей, коли в ньому
стільки нещасть і злиднів?
Як же це можна назвати життям, коли воно родить стільки смертей і пошестей?
А однак люди люблять його і багато з них шукає в ньому втіхи.
Раз у раз люди докоряють світові, що він зрадливий і пустий, однак їм тяжко
покидати його, бо побажання тіла надмір верховодять.
Але що інше схиляє до любові, а що інше до погорди світом.
Любов до світу спричинена побажаннями тіла, пожаданнями очей і життєвою
гордістю (І Йо. 2,16); але кари й нещастя, які по справедливості наступають
за ними, породжують ненависть і нехіть до світу.
Але, на жаль, хворобливе бажання розкоші долає серце, прив`язане до світу,
і воно гадає, що бути під владою почуттів – це розкіш: бо воно ані не бачило,
ані не куштувало радощів Божих і того, яка гарна чеснота сама в собі.
А ті, що цілком відрікаються світу і стараються за святим правилом жити
для Бога, вони добре знають Божі солодощі, ради яких відреклися світу, і
ясніше бачать те, як то світ помиляється і як нарізно дається одурити.
(Далі
буде)
|